Idea Soalan Ta’aruf Semasa Raya

Idea Soalan Ta’aruf Semasa Raya

[EDISI RAYA] Kami berikan anda 10 Idea soalan-soalan ta’aruf yang WAJIB ANDA CUBA untuk anda tanyakan kepada bakal pasangan anda. CUBA TAU!

  1. Awak tahun ni beraya kat mana?
  2. Awak selalu beli baju raya kat mana? Suka beli yang siap atau suka tempah?
  3. Emak awak selalu masak menu apa setiap kali raya?
  4. Kuih raya kegemaran awak apa ye?
  5. Cuti raya awak sampai bila?
  6. Adik beradik awak semua nanti raya balik berkumpul semua sekali ke kat kampung?
  7. Awak cerita la sikit kenangan beraya awak masa kecik-kecik dulu?
  8. Apa aktiviti raya awak lepas solat hari raya?
  9. Tema baju raya awak tahun ni warna apa? Selalu pakai sedondon dengan family ke?
  10. Awak, nanti raya pertama petang saya datang rumah awak boleh ke? (hehe slowly boleh tanya soalan begini untuk lihat respon si dia)

Cukuppp dulu 10 soalan. Anda cuba dulu ya. Mana tahu dari soalan raya ini, rezeki anda dapat naik ke jinjang pelamin kan?

All the best okay!

Kami dari team TillJannah.my doakan semoga anda dapat temui pasangan yang terbaik.

Kalau belum ada calon pasangan, mulakan soalan ini untuk anda hulurkan salam perkenalan. Mulakan langkah anda di sini TillJannah.my .

Daftar TillJannah.my sekarang okay.

Pasti ramai ahli keluarga dan kawan-kawan yang tak sabar menanti anda berumah tangga ❤️❤️❤️

TillJannah.my

Adakah mimpi si dia petunjuk dari Solat Istikharah?

Adakah mimpi si dia petunjuk dari Solat Istikharah?

Baru-baru ni Min dapat soalan, “Betul ke apabila mimpi si dia tanda istikharah terjawab yang dia jodoh kita? Boleh ke percaya itu sebagai tanda doa istikharah terjawab?”

Mimpi yang kita lalui itu bukanlah 100% untuk kita katakan adalah betul bahawa itu petanda istikharah menjawab dari doa-doa kita selama ini. Boleh jadi disebabkan kita asyik terbayang-bayang si dia sehingga wajah si dia masuk ke alam mimpi.

Sebenarnya petunjuk atau keputusan kepada jawapan istikharah tidak semestinya melalui mimpi. Kadang kala ia datang dalam bentuk bayangan dan ketenangan dalam hati.

Majoriti ulama juga memberikan jawapan ada 3 petanda istikharah kita terjawab. Min sampaikan ya:

1. Rasa ketenangan dalam hati untuk memilih sesuatu perkara.

2. Kita di dorong ke arah pilihan tersebut untuk kita buat.

3. Mimpi.

Apa-apapun lakukan istikharah dengan lapang dada dan bersangka baik setiap pilihan yang Allah dah aturkan dalam hidup kita. 

Yakinlah pasti ada hikmah setiap apa yang berlaku.

Dalam rekod At-Thobrani (980), dikatakan bahawa Rasulullah berkata,
“Tidak akan kecewa bagi yang melaksanakan Istikharah dan tidak akan menyesal bagi orang yang suka berIstisyarah”.

Apakah yang dimaksudkan Istikharah dan istisyarah?
Istikharah adalah solat sunat dua rakaat memohon petunjuk dan jawapan daripada Allah bagi memilih jawapan yang lebih baik antara dua pilihan. Manakala, Istisyrah pula adalah perbincangan atau mesyuarat.

Oleh itu, hanya sekadar melakukan istikharah sahaja tetapi perlulah diiringi dengan istisyarah dengan bertanyakan kepada mereka yang pakar dan berpengalaman dalam bidang tersebut.
Akhirnya balik ke alam realiti, berbincang, menimbang pro & kontra sebelum membuat sesuatu keputusan.

Belum ada calon pasangan?

Daftarlah TillJannah.my sekarang  ❤️❤️

Berapa lama tempoh untuk ta’aruf?

Berapa lama tempoh untuk ta’aruf?

Berapa lama tempoh untuk taaruf?

Soalan ini kerap kali kami terima, berapa lama tempoh masa yang diperlukan untuk seseorang taaruf? 

Adakah sebulan?

3 bulan?

6 bulan?

Setahun?

3 tahun?

Secara umumnya, tiada sesuatu tempoh yang ditetapkan untuk seseorang lalui proses taaruf. Tetapi, proses taaruf ini sepatutnya tidaklah terlalu lama dan tidaklah terlalu singkat sangat. Sekadar memadai dan mencukupi untuk anda tahu perkara-perkara penting yang anda patut tahu sebelum membuat keputusan sama ada mahu teruskan atau pun tidak.

Apakah perkara penting yang patut anda tahu dan tanya kepada bakal pasangan? Tanyalah si dia tentang…

– kewangan

– latar belakang diri

– latar belakang keluarga

– kerja & hobi

– agama dan akhlak

– pendidikan

Dan banyak lagi perkara yang boleh anda tanya dalam sesi taaruf.

Sebaiknya tetapkan sesuatu tempoh masa taaruf yang dikehendaki dan maklumkan tempoh tersebut kepada calon pasangan supaya masing-masing jelas dengan matlamat seterusnya.

Percayalah, proses taaruf adalah proses mencari keserasian antara pasangan. Belajar untuk lebih terbuka, kemahiran komunikasi dan kemahiran berbincang.

Ingatlah proses taaruf berjalan bukan hanya sebelum pertunangan, proses ini diteruskan selepas pertunangan dan sepanjang menjadi suami isteri yang sah. Hari-hari kita latih diri untuk belajar perkara baru tentang pasangan. Boleh kan?

Belum jumpa calon pasangan yang sesuai? Mulakan langkah anda harini ini bertaaruf dengan calon-calon yang ada dalam Portal TillJannah.my. Boleh pilih negeri, umur, kriteria yang anda minat untuk berkenalan.

P/S- Daftar TillJannah.my sekarang dan lalui proses taaruf dengan tenang dan lapang dada. Moga ada sinar harapan terbaik untuk anda yang baca dalam bulan Ramadan ini.

>>>> TillJannah.my

Kenapa Takut Sangat Nak Kahwin? Baca 7 Sebab Ini Kenapa Orang Takut Nak Kahwin…

Kenapa Takut Sangat Nak Kahwin? Baca 7 Sebab Ini Kenapa Orang Takut Nak Kahwin…

1. Sebab ingat kena jadi perfect dahulu barulah boleh kahwin
Perkahwinan adalah medan atau madrasah yang mana pasangan perlu saling melengkapi antara satu sama lain. Tak perlu jadi perfect, tetapi kita cuba untuk membuat persediaan semampu kita. Jangan “over the limit” nanti kita sendiri yang penat.
Buat Isteri, jangan expect suami akan terus memimpin. Kepada suami, jangan ingat, isteri akan terus pandai serba-serbi dalam kehidupan berumah tangga.

2. Selalu tengok masalah rumah tangga di sekeliling

Fakta, setiap rumah tangga pasti ada masalah dan ujian yang berbeza. Tapi sebenarnya bergantung bagaimana pasangan tersebut menyelesaikan masalah dan menyembunyikan masalah tersebut daripada orang luar daripada tahu apa yang berlaku. Sembunyikan disini bermakna, pasangan perlu melakukan tindakan demi menyelamatkan rumah tangga yang dibina.

3. Takut tersalah pilih
Jodoh itu rahsia Allah, tidak ada satu pertemuan pun dalam hidup kita ini sia-sia. Jadi, percaya dengan aturan Dia dan percaya bahawa aturan tersebut adalah aturan yang paling cantik sekali daripada Dia.

4. Takut lepas kahwin nanti pasangan akan berubah hati

Ingatlah satu perkara ini, dalam dunia ini tiada jaminan akan jadi milik kita selamanya. Lakukan dengan cara yang terbaik dan serahkan kepada Allah segalanya.

5. Dah selesa hidup single
Itu ini dah terbiasa buat sendiri. Kalau tak buat sendiri siapa nak tolong buat kan? Yaa betul, apabila terlalu lama single pastinya membuatkan diri kita terpaksa untuk berdikari. Bukan setakat dah selesa, orang pun takut nak dekat dengan kita. Mulalah macam-macam persepsi datang, takut yang datang itu hanya mengambil kesempatan.

6. Takut kejadian dan pengalaman lama berulang lagi

Tidak dinafikan pasti anda yang takut kejadian lama berulang lagi. Pastinya ada dalam kalangan kita yang masih dibayangi dan sedang berusaha untuk move on lagi dari kisah silam. Ketakutan begini memerlukan masa untuk sembuh dari luka. Ambil masa untuk rawat diri dahulu untuk teruskan perhubungan yang baru ya.

7. Masalah kewangan
Masalah kewangan ini terlalu ramai yang masih menghitung dan membuat kira-kira untuk perbelanjaan perkahwinan. Bagi lelaki nak kena fikir hantaran lagi, majlis kahwin lagi. Belanja besar juga tu kalau nak langsungkan perkahwinan.

Apa-apa pun all the best okay!
Semoga berjumpa dengan jodoh yang terbaik. Percayalah, ketakutan yang kita hadapi ini pasti ada jalan keluar dengan cara kita membuat persiapan lebih awal lagi. Teruskan berdoa semoga segala urusan kita dipermudahkan ya!

Temui calon pasangan anda di TillJannah.my, Daftar sekarang !

Kenapa Jodoh Sampai Lambat?

Kenapa Jodoh Sampai Lambat?

Ketika anda melihat rakan-rakan semua mulai mendirikan rumahtangga, pasti anda tertanya-tanya “Bilalah giliran saya untuk bertemu jodoh..”. Walaupun jodoh itu merupakan rahsia Tuhan tetapi pernahkah anda memikirkan sebab-sebab yang boleh menyumbang kepada kelewatan seseorang itu daripada bertemu jodoh?

Jodoh itu akan hadir disaat yang paling tepat mengikut ketentuan Allah. Tetapi ada beberapa perkara dan hikmah di sebalik sebab kenapa jodoh anda sampai lambat berbanding orang lain. Antaranya…

  1. Perlu perbaiki diri

Ada manusia yang ibadatnya sempurna tetapi akhlaknya amat buruk. Contohnya, si dia merupakan seorang lelaki yang sering berjemaah di masjid, tetapi adab dan akhlaknya bersama ibu bapa tidak dijaga. Ibu bapa yang ada sering ditengking malah tidak dihormati. Ini boleh menjadi punca kepada kelewatan seseorang itu bertemu jodoh. Oleh itu, ambillah peluang ini untuk memperbaiki diri menjadi seseorang yang lebih baik bukan sahaja dari segi aspek ibadah malah akhlak dan juga sahsiah diri.

  1. Usaha belum mencukupi

Jika anda mahukan sesuatu, maka letakkan usaha yang bersungguh-sungguh. Jangan harapkan sesuatu itu untuk datang bergolek tanpa sebarang usaha. Jika anda mahu mencari jodoh, maka kerapkan diri untuk berdoa kepada Allah agar dipermudahkan jalan. Selain itu, anda boleh juga melewati laman portal cari jodoh Muslim yang amat mudah didapati seperti TillJannah.my. Jodoh itu perlu dicari dengan usaha, maka berusahalah dengan bersungguh-sungguh!

  1. Tidak direstui ibu bapa

Pernahkah anda mencintai seseorang tetapi si dia tidak direstui oleh ibu bapa? Jangan risau kerana jodoh kita tidak akan salah alamat. Mohonlah petunjuk daripada Allah agar diberikan jalan yang sebaiknya. 

  1. Kurang daya tarikan

Untuk menarik minat seseorang itu kita perlu mempunyai daya tarikan yang baik. Anda tidak semestinya perlu mengenakan pakaian yang berwarna terang atau membuat solekan yang berlebihan. Daya tarikan disini dapat dilihat dari pelbagai aspek. Contoh daya tarikan seseorang itu boleh menjadi senyumannya yang manis, tutur kata yang baik, pemakaian yang kemas dan banyak lagi.

  1. Menunggu yang terbaik

Pernahkah anda mendengar ungkapan, “Yang baik itu selalunya sampai lambat?” Ungkapan ini sesuai untuk digunakan dalam konteks jodoh. Jangan risau, jodoh lambat selalunya yang terbaik untuk anda. Tuhan Maha Mengetahui segala yang terbaik buat semua hamba-Nya.